Imagine Fund: november 2019

Baarn – 16 december 2019 – Het Imagine Fund heeft de maand november afgesloten met een rendement van +5.38%. De NAV per participatie bedroeg op het eind van de verslagperiode €133,99.

Sinds 1 januari 2019 is het rendement van het Imagine Fund +36.21%, terwijl de Nasdaq een rendement laat zien van +32.77%. Sinds de start op 1 februari 2018 heeft het Imagine Fund een rendement behaald van +33.99% en de Nasdaq +20.92%.

Het cijferseizoen over het derde kwartaal is begin december ten einde gekomen. De resultaten waren over het algemeen goed. Een aantal bedrijven spraken duidelijke groeiverwachtingen uit voor het vierde kwartaal en keken positief vooruit naar 2020. De meeste bedrijven presenteren hun definitieve verwachtingen voor 2020 begin januari, iets waar wij naar uit kijken.

Op het gebied van de handelsoorlog lijkt er eindelijk positief nieuws te melden. Eind november zag het er nog naar uit dat verdere escalatie tot de mogelijkheden behoorde. Halverwege december kwamen er berichten uit zowel Amerika als China dat een ‘fase 1’ deal rond is. De handelsdeal zal naar verwachting halverwege januari ondertekend worden.

 

Digital Advertising (2)

 Waar wij vorige maand de trend ‘digital advertising’ bespraken, gaan wij deze maand dieper in op een afgeleide trend daarvan, namelijk: programmatic advertising.

Programmatic advertising is, simpel gezegd, het automatisch kopen en verkopen van online advertentieruimte. Het is het proces waarbij advertentieruimte wordt aangeboden door de uitgever en waarbij adverteerders die beschikbare ruimtes kunnen kopen. Dit proces gaat volledig automatisch en is ‘data driven’. Dit houdt in dat als de parameters voor een advertentie zijn vastgesteld, er eigenlijk geen mens meer aan te pas komt. Daarnaast kan er heel gericht op specifieke informatie/data geadverteerd worden.

De markt van programmatic advertising is in de laatste jaren snel gegroeid. In de tabel hiernaast zien we de uitgaven via Programmatic advertising aan digitale scherm advertenties in Amerika. Waar in 2013 nog maar $4 miljard werd uitgegeven is dat in 2019 bijna $60 miljard. Van dat bedrag gaat ruim de helft naar advertenties op mobiele telefoons. Denk hierbij vooral aan advertenties via Instagram, Facebook en Google.

Digitaal adverteren gaat gepaard met enorme hoeveelheden data. Bij programmatic advertising speelt dit een nog grotere rol. Naast de standaard informatie als gebruikers en demografische data zijn de mogelijkheden met programmatic advertising breder. Zo kun je advertenties bijvoorbeeld ook inrichten op tijd en het weer. Een verkoper van paraplu’s kan er zo voor zorgen dat zijn advertentie alleen wordt getoond als het regent. Een restaurant kan gedurende de dag drie verschillende advertenties laten zien. In de ochtend voor ontbijt, in de middag voor lunch en in de avond voor diner.

Een ander mooi voorbeeld over de mogelijkheden kwam laatst uit een interview met de CEO van MediaMonks. Hij vertelde dat zij een paar duizend verschillende trailers hebben gemaakt voor de serie Narcos. Op die manier kan Netflix op basis van jou interesses een compleet ‘gepersonaliseerde’ trailer laten zien. Kijk jij veel series met auto’s? Dan krijg je een Narcos trailer te zien waar veel auto scenes in terug komen. Heb je meer interesse in de natuur? Dan krijg je een Narcos trailer te zien waar veel natuur scenes in voor komen. Een partij als Netflix kan op deze manier, volledig geautomatiseerd, inspelen de interesses van de kijker.

Het grote voordeel van programmatic advertising is dat een adverteerder vaak nog maar één partij in de hand hoeft te nemen die al zijn advertenties plaatst, waar in het verleden individuele afspraken gemaakt moesten worden met verschillende partijen die advertentieruimte aanboden.

 

The Trade Desk

Een vooraanstaande speler op het gebied van programmatic advertising is The Trade Desk. Zij bieden klanten de mogelijkheid om, wereldwijd, via duizenden platformen te adverteren. Dit kan via traditionele internet advertenties, maar ook via connected TV, video, mobiel en audio. In andere woorden: The Trade Desk helpt adverteerders om hun juiste doelgroep te bereiken over het hele internet.

 

The Trade Desk groeit zeer snel en de Q3 2019 cijfers bevestigden dit opnieuw.

  • De omzet steeg met 38% ten opzichte van Q3 2018, naar $164 miljoen;
  • De omzet steeg met 40% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2018, naar $445 miljoen;
  • Klantenbesteding in video voor mobiel groeide met 50% ten opzichte van Q3 2018;
  • Klantenbesteding in connected TV groeide met 145% ten opzichte van Q3 2018;
  • Klantenbesteding in audio groeide met 160% ten opzichte van Q3 2018;
  • Een van de eerste Westerse partijen die advertentieruimte kan inkopen bij Chinese bedrijven als Alibaba, Tencent en Baidu.

Daarnaast maakte het bedrijf bekend dat de huidige CFO, Paul Ross, met pensioen gaat. Blake Grayson wordt zijn opvolger. Blake komt over van Amazon, waar hij Vice President Finance was. Blake heeft een zeer goed trackrecord bij Amazon en heeft veel ervaring met snelgroeiende bedrijven. Een echte aanwinst voor The Trade Desk.

In een recent gesprek met een expert op het gebied van programmatic advertising kwam naar voren dat The Trade Desk wel eens de tweede partij, achter Google, kan worden op het gebied van programmatic advertising. Onze verwachtingen voor de toekomst zijn dus ook erg groot.

Tesla (geen positie)

Over advertising gesproken. Tesla heeft afgelopen maand laten zien dat adverteren ook kan zonder veel geld uit te geven. Tesla is een veelbesproken naam op de beurs, wat al jaren geplaagd wordt met instabiele financiën. Waar sommige partijen het bedrijf als dé toekomst van automobielindustrie zien, zijn er ook partijen die het bedrijf zwaar overgewaardeerd vinden met een techniek die binnenkort wordt ingehaald door de huidige autofabrikanten. De toekomst zal wijzen welke kant gelijk krijgt.

Op 22 november lanceerde Tesla de ‘Cybertruck’. Een elektrische pick-up met een futuristische uitstraling. De auto wordt gemaakt van ultrahard, koudgewalst roestvast 30x-staal. Hiermee voorkom je deuken en schade. Tesla zegt dat ze het materiaal ook in de raketten van SpaceX gebruiken. Daarnaast heeft de auto kogelwerende ruiten, 6 zitplaatsen, 1750kg laadruimte, 7000kg trekgewicht en gaat de snelste versie in 2.9 seconde van 0-100km/h en heeft het een bereik van 800km. Op het eerste gezicht een bizarre auto op alle fronten.

Bij de introductie gaat het vervolgens ‘mis’. Gedurende de presentatie wil Elon Musk (CEO Tesla) laten zien dat de ruiten ook echt kogelwerend zijn. Er wordt een zware metalen bal tegenaan gegooid en de ruit barst. Vervolgens proberen ze het nog een keer met een andere zijruit, die ook barst. Wat op het eerste gezicht een stomme fout lijkt, zou achteraf wel eens een briljante marketingstunt kunnen zijn. De video gaat wereldwijd viraal, bekende YouTubers maken video’s over de auto en elk nieuws medium schrijft hoe de presentatie van Tesla fout ging.

De auto is meteen te reserveren tegen een aanbetaling van $100. Een paar dagen later heeft Tesla al 250.000 pre-orders ontvangen, $25 miljoen aan aanbetalingen en een enorme waarde aan gratis marketing. En dat alles met een auto die pas op z’n vroegst in 2022 leverbaar is. Is dat geen briljante marketing?

2020

Na een mooi 2019 kijken wij positief vooruit naar 2020. De technologische revolutie is gaande en in het afgelopen decennium is technologie een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Betalingen doen we via onze mobiel, eten laten we thuis bezorgen en WhatsApp en Instagram bestonden nog niet in 2009. Vele nieuwe ontwikkelingen zullen de komende 10 jaar in een stroomversnelling komen en wij kijken daarom dus ook vol verwachting uit naar het komende decennium.

Wij wensen u fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar en kijken wederom uit naar een goede samenwerking om 2020 tot een succes te maken.

Mocht u vragen hebben, of wilt u meer informatie over de beschreven bedrijven, neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen | Fund Manager & Technologiespecialist

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen | Fund Manager & Technologiespecialist

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Realiseer rendement met de technologie van morgen

Download de brochure en ontdek het Imagine Fund!

  • Groeimarkten
  • Visie op trends
  • Fondsmanagers
  • Onze investeringen
*
×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?