Imagine Fund nieuwsbrief: juli 2020

Baarn – 25 juli 2020

Het Imagine Fund heeft de maand juni afgesloten met een rendement van +8,81%. Hiermee staat het behaalde resultaat voor 2020 op +24,41%. De NAV per participatie bedroeg aan het eind van de verslagperiode €162,17.

H1 2020

De eerste helft van 2020 was er één om niet snel te vergeten. De Covid-19 pandemie speelde de absolute hoofdrol en houdt de wereldwijde economie in haar ban. De economische en sociale ravage die Covid-19 met zich meebrengt, is van ongekende aard. Dankzij het snelle ingrijpen van overheden en centrale banken kon de schade tot op heden beperkt worden, maar dat er vele bedrijven in specifieke sectoren nog jaren last van zullen hebben, is een feit!

Ondanks alle negatieve gevolgen van Covid-19 was er voor het Imagine Fund een positieve ontwikkeling; de digitalisering van de wereld is in een stroomversnelling gekomen.
Bedrijven moesten werknemers gedwongen vanuit huis laten werken, kantoren werden gesloten en Cloud en E-commerce oplossingen werden opeens cruciaal. Satya Nadella, CEO van Microsoft, vertelde dat er twee jaar aan digitale transformatie heeft plaatsgevonden in twee maanden tijd.

De realisering dat Covid-19 de digitalisering in een stroomversnelling bracht, resulteerde in het snelle herstel van technologieaandelen. Mede dankzij deze ontwikkeling heeft het Imagine Fund de eerste zes maanden van 2020 afgesloten met een rendement van ruim 24%. Daarnaast verwachten wij dat de technologiesector de komende jaren zal profiteren van ontwikkelingen die gedurende Covid-19 in werking zijn getreden. Mooie voorbeelden zijn Shopify, Twitter en Facebook die hun werknemers de mogelijkheid bieden om helemaal niet meer vanuit kantoor te werken, maar volledig vanuit huis. Wij denken dat veel bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. Andere voorbeelden van bedrijven die profiteren van het thuiswerken zijn Slack, Microsoft Teams en Zoom.

Sporten vanuit huis

Niet alleen het thuiswerken is ‘gewoon’ geworden, maar ook de manier van sporten heeft een nieuwe wending gekregen. Sportscholen moesten een aantal maanden hun deuren sluiten en consumenten zijn op zoek gegaan naar alternatieve manieren om toch in beweging te blijven. Zo steeg de vraag naar fitnessapparatuur voor thuis fors en schreven talloze mensen zich in op online sport platformen.

Nike

Nike staat bekend als marktleider op het gebied van sneakers en sportkleding en sponsort de beste en bekendste atleten. Nike heeft één van de beste marketingafdelingen ter wereld, en tijdens Covid- 19 kwam die goed van pas! Het bedrijf moest het grootste gedeelte van haar winkels sluiten tijdens de wereldwijde ‘lockdowns’, maar heeft die periode gebruikt om agressief in te zetten op haar online aanwezigheid en E-commerce mogelijkheden.

Nike heeft een eigen sport-app, genaamd Nike Training Club. Met deze app krijgen gebruikers verschillende trainingsschema’s voor thuis of in de sportschool, voedingsadvies en online lessen van professionele trainers. Denk hierbij aan yogalessen, krachttraining, conditietraining, hardloopschema’s etc. Om de app te gebruiken betaalt een gebruiker $15 per maand of $120 per jaar.

Halverwege maart kwam Nike met het bericht naar buiten dat ook tijdens het verplicht thuisblijven iedereen de mogelijkheid moet hebben om te bewegen. Om daar een actieve rol in te spelen heeft Nike de NTC-app voor iedereen gratis gemaakt. Als Nike iets doet, dan doen ze dat goed, dus ook de bekendmaking van de gratis app werd meteen gepromoot door vele bekende sporters. Nike gebruikte hier een nieuwe slogan voor: “If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance. Play inside, play for the world”. Deze campagne mondde uit in een wereldwijd succes.

Het lijkt op het eerste gezicht een nobele act van Nike, maar de strategie erachter is briljant. Uit een onderzoek van Nike in China bleek dat hoe meer gebruik er werd gemaakt van de NTC-app, des te meer consumenten kochten via de E-commerce kanalen van Nike. “The strong engagement of Chinese consumers with our activity apps translated to strong engagement with our Nike commerce app.” zei CEO John Donahoe. Daarnaast bleek dat online traffic zeer hoog bleef, ook nadat de winkels weer waren geopend. Aangezien Covid-19 eerst in Azië uitbrak en vervolgens in Europa en Amerika, heeft het bedrijf daar dezelfde strategie toegepast als in China. Nike zag zijn online verkopen afgelopen kwartaal met ruim 75% stijgen en ongeveer 30% van de totale omzet van Nike kwam via de online-kanalen. *Wij hebben geen positie in Nike, maar de innovatieve technologische ontwikkelingen volgen wij op de voet en vinden wij zeer interessant.

Peloton

Peloton is één van de grootste interactieve fitness platforms ter wereld. Het bedrijf verkoopt een spinning bike en een hardloopband die gekoppeld zijn aan het Peloton platform. Dat platform bestaat uit online lessen van sportinstructeurs die zowel live als on-demand te volgen zijn.

Het bedrijf maakt kwalitatief hoogwaardige producten met een modern design. Het Peloton platform is zeer innovatief en loopt ver vooruit op de gemiddelde concurrent. Producten worden online verkocht, maar potentiële klanten hebben ook de mogelijkheid om de Peloton producten te bekijken en uitleg te krijgen van een expert in een Peloton showroom. Daarnaast kunnen geïnteresseerden (en members) komen fietsen in een Peloton studio onder begeleiding van een instructeur. De spinning bike kost $2500 en de hardloopband $4300. Kijk ook eens op www.onepeloton.com om een goed beeld te krijgen van de producten.

Zowel de fiets als hardloopband zijn uitgerust met een groot touchscreen, welke is aangesloten op het Peloton platform. Via het platform kunnen gebruikers dagelijks live lessen volgen van professionele instructeurs, of een van de duizenden lessen die al opgenomen zijn. Een ander groot pluspunt van het platform is de interactie met mede-sporters. Een veel voorkomend argument is dat er geen sociale contacten zijn bij het thuissporten. Peloton heeft hier een oplossing voor gevonden. Gebruikers kunnen hun vrienden of sportpartners volgen en zo elkaars resultaten volgen. Daarnaast kun je met elkaar videobellen tijdens het sporten, waardoor je echt het gevoel krijgt dat je de oefeningen met elkaar aan het doen bent. Je kunt elkaar high-fives sturen, wedstrijdjes organiseren en scores bijhouden. Het platform geeft mensen die met elkaar willen sporten de mogelijkheid om dit te doen, vanuit het comfort van hun eigen huis. Om van het Peloton-platform gebruik te maken betalen members $39 per maand (per huishouden).

Peloton heeft de afgelopen maanden enorm aan populariteit gewonnen. Mensen zijn op zoek gegaan naar een alternatief voor de sportschool en Peloton heeft daar van weten te profiteren. Een bijkomend voordeel voor Peloton is dat de interactieve functies een enorme hit zijn.

De omzet is het derde kwartaal (januari tot maart) gestegen naar $524 miljoen, wat een stijging was van 66% in vergelijking met een jaar geleden. Ook het aantal betalende gebruikers is gestegen naar 886.100, wat een stijging is van 94%. Komend kwartaal (april – juni) denkt het bedrijf daar ruim 154.000 abonnementen aan toe te kunnen voegen. Daarnaast verhoogde het bedrijf haar financiële outlook voor de rest van het jaar. Op dit moment is Peloton alleen beschikbaar in Amerika, Canada, Engeland en Duitsland. Lancering in andere landen staat op de planning.

In het Imagine Fund hebben wij eind mei een eerste positie genomen in Peloton. Wij geloven dat de problemen rondom Covid-19 nog voor langere tijd een invloed hebben op sportscholen, waardoor consumenten op zoek blijven naar alternatieven. Op dit moment is Peloton zeer goed gepositioneerd om van die situatie te profiteren, en met het Peloton-platform onderscheidt het bedrijf zich van de concurrentie. Laat dat platform nou ook juist precies hetgeen zijn waar wij bij het Imagine Fund zo enthousiast van worden. Een stukje technologie gebruiken om een bestaand product te verbeteren, in combinatie met een recurring revenue model. De waarde zit hem niet in de fiets of hardloopband, de waarde zit hem in het platform.

Ondernemers Lounge RTL7

Op 19 juli waren wij met het Imagine Fund te gast in het televisieprogramma Ondernemers Lounge op RTL7. De eerste aflevering is terug te zien op: https://ondernemerslounge.tv/watch/39

Wij zijn met het Imagine Fund ook aanwezig in aflevering vier (9 augustus) en aflevering vijf (16 augustus).

Mocht u vragen hebben, of wilt u meer informatie ontvangen, dan staan wij u graag te woord. Voor nu een fijne vakantie gewenst!

Met vriendelijke groet,

Michiel Beukers en Laurens Ockhuisen

Fondsmanagers Imagine Fund

Laurens Ockhuisen | Fund Manager & Technologiespecialist

Geschreven door:

Laurens Ockhuisen | Fund Manager & Technologiespecialist

Zoeken

PDF download (Email+naam)

Realiseer rendement met de technologie van morgen

Download de brochure en ontdek het Imagine Fund!

  • Groeimarkten
  • Visie op trends
  • Fondsmanagers
  • Onze investeringen
*
×

What IF?

Heb je vragen? App direct met ons!

× Direct met ons appen?