Baarn –16 november 2021
Het Imagine Fund heeft de maand oktober afgesloten met een rendement van +2,72%. Hiermee staat het behaalde resultaat voor 2021 op +15,50%. De NAV per participatie bedroeg aan het eind van de verslagperiode €246,21.
Oktober
De aandelenkoersen van technologiebedrijven lieten deze maand een positief beeld zien. De economische vooruitzichten blijven goed en de meeste bedrijven presteren naar verwachting. In de wereldwijde leveringsketen begint wel meer onrust te ontstaan. De schaarste van bepaalde producten zorgt ervoor dat bedrijven hun eindproducten niet kunnen fabriceren. Tegen het einde van de maand oktober rapporteerde de eerste groep technologiebedrijven de kwartaalcijfers en ook daar zagen we de leveringsproblemen naar boven komen. Zo gaf Apple aan minder iPhones verkocht te hebben i.v.m. een tekort aan chips, en Snapchat zag minder vraag naar advertenties door de problemen die hun adverteerders hadden met beschikbare voorraden. De bedrijven verwachten dat deze problemen niet van structurele aard zijn en dat deze in de loop van 2022 zijn opgelost.
Meta
In de nieuwsbrief van juli 2021 schreven wij een uitgebreid stuk over het Metaverse en de bedrijven die daar een serieuze rol van betekenis in gaan spelen. Facebook zou één van die kanshebbers zijn. De ontwikkelingen bevinden zich momenteel ineen sneltreinvaart, want founder en CEO Mark Zuckerberg kondigde eind oktober aan dat zijn bedrijf aan het begin staat van een nieuwe fase en dat het zich volledig gaat focussen op de ontwikkeling van het Metaverse. Naast de enorme financiële commitment van ruim $10 miljard voor komend jaar gaat Zuckerberg zelfs zo ver dat Facebook haar naam veranderd heeft in ‘Meta’. Hiermee laat Zuckerberg duidelijk zien wat zijn visie is en waar volgens hem de kansen liggen. Sommige investeerders zien het als paniekvoetbal van een CEO en een bedrijf die al geruime tijd onder vuur liggen. Anderen zien het juist als een kans om het volgende ‘next big thing’ te domineren.
Wat mensen ook van hem denken en zeggen, wat Zuckerberg in zo’n korte tijd heeft bereikt kun je wat ons betreft niet anders dan enorm knap noemen! Met een leeftijd van 37 jaar en een persoonlijk vermogen van meer dan $100 miljard behoort Zuckerberg tot een uitzonderlijke groep ondernemers. Zijn zus zei al eens in een interview dat Zuckerberg na het maken van zijn eerste computerprogramma nooit meer is gestopt met het ontwikkelen van nieuwe dingen. En dat is precies wat Zuckerberg nu gaat doen met het Metaverse. Het grote verschil is dat hij dit keer een schat aan ervaring en een bijna ongelimiteerde hoeveelheid geld aan zijn zijde heeft. Wij zijn van mening dat er absoluut geen sprake is van paniekvoetbal, maar dat Zuckerberg als visionair de wereld versteld zal doen staan met zijn nieuwste ontwikkeling.
Internet
Cloudsoftwarebedrijf Domo publiceerde recent een infographic over het enorme bereik van het internet en dat resulteerde in een aantal interessante inzichten. Ongeveer 65% van de wereldbevolking heeft toegang tot het internet. Dat zijn zo’n 5,17 miljard mensen. 92,6% van deze groep surft op het internet via een mobiel. Vervolgens hebben zij de meest gebruikte applicaties opgesplitst in activiteit per minuut. En dat ziet er als volgt uit:
Kijk vooral eens rustig naar de infographic en ga ze één voor één af. Wat een enorme getallen. Elke minuut wordt er voor 452.000 uur Netflix gekeken, 167 miljoen video’s op TikTok bekeken en 6 miljoen mensen zijn online aan het winkelen. De verwachting is dat steeds meer mensen toegang krijgen tot het internet en dat bovenstaande getallen alleen maar verder zullen stijgen. In 2021 wordt er naar verwachting 79 zettabyte aan data geconsumeerd. In 2025 moet dat al meer dan 180 zettabyte zijn. 1 zettabyte is gelijk aan 1.000.000.000.000 gigabyte. Het geeft de enorme groeipotentie van internet gerelateerde bedrijven aan. De kans is dan dus ook groot dat bovenstaande bedrijven daar van zullen meeprofiteren.
Cijfers & Cash
Snapchat (geen positie) rapporteerde haar kwartaalcijfers tegen het eind van oktober. Het aandeel verloor ruim 26% in waarde in verband met tegenvallende resultaten. Het bedrijf voldeed niet aan de omzetverwachtingen en ook voor volgend kwartaal waren deze lager dan waar de markt op rekende. Snapchat zelf gaf als voornaamste reden de veranderingen in ‘IOS ad tracking’. Apple heeft halverwege het jaar veranderingen doorgevoerd in IOS, waarmee adverteerders iPhone gebruikers niet meer zo makkelijk kunnen volgen. Dit resulteert in minder actuele inzichten voor adverteerders, waardoor er minder specifiek geadverteerd kan worden.
Een tweede reden was de problemen omtrent de supply chain, zoals in het begin van deze nieuwsbrief vermeld. Heel simpel uitgelegd: een autofabrikant die niet aan genoeg chips kan komen om auto’s te produceren, heeft daardoor veel minder auto’s op voorraad. En als ze geen auto’s hebben om te verkopen, dan heeft het ook minder zin om te adverteren. Dit voorbeeld geldt voor bijna alle e-commerce bedrijven.
Aangezien wij meerdere posities in portefeuille hebben die inspelen op de trend van digital advertising, hebben wij besloten om eind oktober iets meer cash op te bouwen. Op die manier kunnen wij gebruik maken van kansen die zich voordoen gedurende de rest van het cijferseizoen en verkleinen wij de volatiliteit van de portefeuille.
Heeft u aanvullende vragen of wilt u een keer met ons van gedachten wisselen? Dat kan!
Stuur dan een bericht naar info@if.nl of neem direct contact met ons op via 035-5483221.
Met vriendelijke groet,
Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers
Fund Managers