Baarn – 12 januari 2021
Het Imagine Fund heeft de maand december afgesloten met een rendement van +2,13%. Hiermee staat het behaalde resultaat voor 2020 op +63,53%. De NAV per participatie bedroeg aan het eind van de verslagperiode €213,16.
2020
December was een relatief rustige maand voor het Imagine Fund. De wereldwijde lockdown maatregelen en het nieuws rondom de goedkeuring van Covid-19 vaccins zorgde soms voor grote daguitslagen, maar op maandbasis veranderde er weinig. Het Covid-19 virus heeft de wereld op z’n kop gezet en 2020 zal door velen nog lang herinnerd worden. Het is uiteindelijk een jaar geworden met diepen dalen, maar voor het Imagine Fund ook een jaar met hoge pieken. Het fonds wist sterk te profiteren van de digitaliseringsslag, en met een behaald rendement van 63,53% mogen wij terugkijken op een zeer succesvol jaar.
De best presterende posities van het Imagine Fund waren in 2020:
1. Fastly
2. Pinterest
3. The Tradedesk
4. S4 Capital
5. Roku
Webinar
Op 11 december gaven wij een webinar over ‘slim investeren in de technologie van morgen’. Mocht u deze gemist hebben dan is het terug te zien via de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=0wnNjxj1iq0
Nieuwe werknemer
Per 1 december 2020 heeft Edwin de Jong zich aangesloten bij het Imagine Fund als Tech-analist. Edwin heeft als een van Nederlands bekendste tech-analisten jarenlang gewerkt voor diverse grote zakenbanken, waar hij uitgebreide ervaring heeft opgedaan in waarderingsmodellen voor complexe sectoren. In het bijzonder beschikt Edwin over diepgaande kennis over de semiconductor sector. Hij gaat het Imagine Fund ondersteunen bij het vinden van de juiste parels in deze sector.
IEX artikel (3 tips voor 2021)
Laurens heeft voor IEX Premium een column mogen schrijven over zijn ‘top 3 tech picks voor 2021’. In dit artikel legt hij uit waarom hij positief gestemd is over Docusign, Farfetch en Teladoc. Het originele artikel is aan het einde van de nieuwsbrief toegevoegd als bijlage.
2021
Wij verwachten dat 2021 opnieuw een mooi jaar gaat worden voor de technologiesector. Covid-19 zal ook dit jaar de nieuwskoppen nog domineren en steeds meer technologiebedrijven zullen hun stempel op de samenleving drukken. Een democratische regering in Amerika zou slecht zijn voor de ‘tech reuzen’, maar wij geloven daar zelf weinig van. Mochten de geruchten van opsplitsingen en zware regulering wel werkelijkheid worden, dan zou dat juist goed moeten zijn voor de kleinere spelers waar wij in investeren. Hoe het jaar er ook uit gaat zien, wij geloven dat technologische innovatie een prominente rol gaat spelen en dat er veel mooie investeringskansen zullen ontstaan.
Wij hebben er zin in!
Mocht u vragen hebben, of wilt u meer informatie ontvangen, dan staan wij u graag te woord.
Met vriendelijke groet,
Laurens Ockhuisen & Michiel Beukers
Fondsmanagers Imagine Fund
De 3 tech picks voor 2021
Het coronavirus heeft er voor gezorgd dat 2020 een zeer bewogen jaar is geworden. Veel sectoren zijn keihard geraakt en zonder overheidssteun was de wereld in een enorme crisis terecht gekomen. De echte schade, veroorzaakt door corona, zal dan ook pas aan het licht komen wanneer de overheden die stimuleringsmaatregelen terugdraaien.
De technologiesector was één van de weinige sectoren in 2020 waar business wel booming was. Bedrijven die een cruciaal stukje technologie leveren zagen razendsnelle adoptie en wisten hun omzet in rap tempo te laten groeien. Satya Nadella, de CEO van Microsoft, vertelde in april dat er twee jaar aan digitale transformatie heeft plaatsgevonden in twee maanden. De rest van het jaar heeft die versnelling zich alleen maar doorgezet. Dit was ook terug te zien in de kwartaalcijfers van meerdere technologiebedrijven.
Het meest spectaculaire voorbeeld vond ik zelf Zoom. Een jaar geleden waren er nog maar weinig mensen bekend met Zoom, maar nu is het bijna ondenkbaar dat iemand het niet kent. Waar het bedrijf eind 2019 ongeveer 10 miljoen dagelijkse participanten had steeg dat op het hoogtepunt in 2020 naar 300 miljoen dagelijkse participanten. Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2019 (boekjaar 2020) rapporteerde het bedrijf $622 miljoen omzet en sprak men de verwachting uit om in 2020 (boekjaar 2021) ongeveer $910 miljoen aan omzet te behalen. Nog geen jaar later heeft Zoom de vraag naar haar diensten explosief zien stijgen. In het meest recent gerapporteerde kwartaal (Q3) wist het bedrijf ruim $777 miljoen aan omzet te behalen. Dat is bijna 25% meer dan over heel 2019. De omzetverwachtingen voor het jaar zijn inmiddels verhoogd van $910 miljoen naar $2,57 miljard.
Hoe geweldig het jaar voor Zoom ook was, ik geloof niet dat ze dit groeitempo kunnen vasthouden. Het lijkt mij eerder dat de absolute piek van Zoom calls is bereikt en dat het bedrijf een aantal jaar nodig heeft om in haar waardering te groeien. Aangezien dit artikel gaat over de verwachtingen voor 2021 wil ik de focus leggen op een aantal trends en bedrijven die sterk geprofiteerd hebben van Corona, maar waar die piek nog lang niet in zicht is.
Work from home (Docusign)
Een van de belangrijkste trends van het afgelopen jaar was de ‘Work from Home’ (WFH) trend. Er zijn zelfs etf’s opgericht die zich focussen op aandelen die van de WFH-trend profiteren. Door de wereldwijde lockdowns en social distancing gingen kantoordeuren op slot en moesten werknemers vanuit huis werken. Hierdoor moesten bedrijven op zoek naar oplossingen om toch te kunnen blijven functioneren. Met de hoop op een succesvolle uitrol van het vaccin zullen de kantoordeuren straks weer langzaam open gaan, maar of we ooit weer allemaal full-time op kantoor zitten vraag ik mij af. Een combinatie tussen kantoor en thuiswerken (waar mogelijk) kan wel eens de nieuwe norm worden.
Mijn Pick voor 2021 in de WFH-trend is DocuSign (www.docusign.nl) Het bedrijf staat bekend om haar eSignature oplossingen, maar het is tegenwoordig zo veel meer dan alleen dat. Met de DocuSign Agreement Cloud richt het bedrijf zich volledig op het opstellen, ondertekenen, beheren en bewaren van digitale overeenkomsten.
Dankzij de integratiemogelijkheid met Salesforce kunnen gebruikers binnen een paar klikken een professionele overeenkomst opstellen. Met de eSignature oplossingen kunnen deze overeenkomsten ondertekent worden. Via Identify kunnen mensen geïdentificeerd worden aan de hand van hun paspoort of ID-kaart, waardoor je zeker weet dat de juiste persoon de overeenkomst ondertekend.
Via de DocuSign Payments oplossing kan je klanten direct laten betalen bij het aangaan van een overeenkomst. Is de betaling voldaan? Dan is de overeenkomst ‘ondertekend’. Daarnaast heeft DocuSign verschillende tools om je overeenkomsten te beheren en onderhouden. Een totaaloplossing voor alle digitale overeenkomsten.
DocuSign is een bedrijf dat zeker geprofiteerd heeft van de Corona uitbraak, maar het is geen product dat minder gebruikt gaat worden omdat we straks bijvoorbeeld minder thuis werken. Als bedrijven eenmaal zijn overgestapt op DocuSign zullen ze niet terug gaan naar het manueel opstellen, ondertekenen en beheren van overeenkomsten. Daarnaast is DocuSign zo’n product waarvan mensen niet doorhebben hoe handig de oplossing is, totdat ze er zelf mee in aanraking komen. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect, waardoor het bedrijf er steeds meer gebruikers bij krijgt.
Dit was ook terug te zien in de meest recente kwartaalcijfers (Q3). Het aantal nieuwe klanten steeg met 46,3% (73.000) ten opzichte van Q3 vorig jaar. Dit was het hoogste percentage jaar-op-jaar groei sinds de IPO in april 2018. Daarnaast zit er een sterke versnelling in de internationale groei, wat nu ongeveer 20% van de omzet is. De jaarlijkse omzetgroei komt dit jaar uit op ongeveer 47%, terwijl dat de voorgaande drie jaar rond de 37% lag.
Met de digitaliseringsslag van het bedrijfsleven in ons achterhoofd geloof ik dat DocuSign ook de komende jaren sterk kan blijven groeien.
E-commerce (Farfetch)
Misschien wel één van de grootste en snelst groeiende trends ter wereld, met meer dan 2 miljard digitale kopers in 2020, is de E-commerce trend. Ongeveer 16% van alle consumentenverkopen in 2020 vindt plaats via het internet en de verwachting is dat dit percentage in 2023 al is gegroeid naar 23%. Sommige statistieken voorspellen zelfs dat het doorgroeit naar 95% in 2040. In andere woorden: bijna alles wat je dan koopt zal plaatsvinden via een online kanaal.
Mijn Pick voor 2021 in de E-commerce trend is Farfetch (www.farfetch.com). Het bedrijf is dé online marktplaats voor luxe modegoederen. Via het Farfetch platform kunnen luxe boetieks hun producten wereldwijd verkopen. Zij sturen de producten op naar Farfetch, die vervolgens alles regelen, van het maken van foto’s en marketing tot het inpakken en versturen van de bestelling. Op deze manier kan Farfetch de kwaliteit van de producten garanderen en hebben ze zicht op de gehele klantreis. Hierdoor kunnen zij de klant keer op keer uitstekende service leveren.
Steeds meer merken sluiten zich aan bij Farfetch om te verkopen via het platform. Dure merken willen vaak zelf de touwtjes in handen hebben, want zij willen zelf bepalen hoe ze hun producten en merk overbrengen op de consument. Maar de merken realiseren zich ook dat consumenten soms opzoek zijn naar bepaalde producten (voorbeeld: schoenen) en dan willen ze niet naar tien verschillende websites van tien verschillende merken. Ze willen gewoon naar één website waar ze een grote selectie schoenen te zien krijgen van verschillende merken uit dezelfde prijscategorie. Daarnaast hebben veel merken niet het internationale bereik en marketing budget wat bedrijven als LVMH en Kering wel hebben. Ook hier biedt Farfetch een uitkomst.
Wat mij vooral aanspreekt aan Farfetch is de recente focus op China. Het bedrijf was al succesvol in China, maar op 5 november 2020 kondigde het bedrijf een nieuwe samenwerking aan met Richemont (eigenaar van merken als Cartier, IWC, Montblanc, Dunhill en Chloé) en Alibaba. Beide bedrijven investeren $300 miljoen in Farfetch en $250 miljoen in Farfetch China. Een totale investering van $1,1 miljard. Ook Artemis, eigenaar van Kering (eigenaar van merken als Gucci & Saint Laurent), vergroot haar investering in Farfetch met $50 miljoen. Alibaba gaat Farfetch integreren in haar eigen online kanalen, waardoor het bedrijf een veel groter bereik krijgt onder Chinese consumenten.
De wereldwijde ‘personal luxury’ markt was in 2019 $303 miljard, waarvan 35% voor rekening kwam van China. De verwachting is dat deze markt doorgroeit naar $350 miljard in 2025, maar dat het Chinese aandeel daarin stijgt naar net geen 50%. Een bijkomende ontwikkeling is dat de Chinese consument ongeveer $70 miljard uitgaf aan luxe producten terwijl zij op reis waren. Aangezien de meeste vliegtuigen nog steeds aan de grond staan en internationale reizen nog op de lange baan worden geschoven, is de kans groot dat een gedeelte van dat geld in China zelf wordt uitgegeven aan luxe goederen. Een bekend internationaal platform als Farfetch, waar de producten 100% authentiek zijn, moet daar sterk van kunnen profiteren in 2021.
Telehealth (Teladoc)
Een belangrijk thema van het afgelopen jaar is Telehealth. De digitalisering van de zorg is iets wat al vele jaren bezig is, maar het begint de laatste jaren steeds concretere vormen aan te nemen. Operaties worden met robots uitgevoerd, revalidatie oefeningen kunnen thuis van achter de televisie gevolgd worden en kwetsbare ouderen kunnen met sensoren en camera’s gemonitored worden waardoor ze langer op zichzelf kunnen blijven wonen. Het is een sector die gedreven wordt door innovatie en met als doel om zorg voor iedereen toegankelijker en goedkoper te maken. Het is één van de trends waar ik zelf de komende jaren hele hoge verwachtingen van heb.
Mijn pick voor 2021 in de Telehealth trend is Teladoc (www.teladochealth.com).
Teladoc brengt de huisarts, de psycholoog en de medisch expert naar de patiënt. Via het platform kun je met een huisarts of dokter (video) bellen of chatten via de app. En dat 24 uur per dag, 7 dagen per week, vanaf een locatie die jou het beste uitkomt. Je hoeft geen weken meer te wachten op een afspraak en het bespaart gebruikers kostbare tijd en moeite. Waar het bedrijf begon als huisarts op afstand, is het door de jaren heen uitgegroeid tot een volwaardig telehealth platform dat wereldwijd operationeel is.
Teladoc wist goed te profiteren van Covid-19 en de vraag naar zorg op afstand. De omzet steeg in Q3 jaar-op-jaar met 109% naar $288 miljoen en het aantal bezoeken steeg met 206% naar 2,8 miljoen. Voor het vierde kwartaal verwacht het bedrijf een omzet van $299 miljoen en 2,9 miljoen bezoeken. De verwachte omzet voor heel 2020 is verhoogd naar $1.01 miljard en 10,5 miljoen bezoeken. Aan het begin van 2020 was de verwachting voor het jaar nog $700 miljoen aan omzet en 5,5 miljoen bezoeken.
Begin augustus kondigde Teladoc een fusie aan met Livongo (www.livongo.com). Livongo is een telehealth platform, gericht op gebruikers met diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en overgewicht. Met de Livongo app en apparatuur krijgen gebruikers met een chronische ziekte een beter inzicht in hun gezondheid, zodat zij die actief kunnen verbeteren. Livongo had aan het eind van Q3 2020 ruim 442.000 gebruikers, een stijging van 113% t.o.v. Q3 2019. De omzet steeg jaar-op-jaar met 126% naar $106 miljoen.
De bedrijven presenteerden recent een gezamenlijke strategie en meerdere analisten spraken zich positief uit over de kansen. Teladoc heeft een groot klantenbestand aan verzekeraars en multinationals, waardoor ze makkelijk van de huidige relatie gebruik kunnen maken om ook de Livongo oplossing te verkopen. Een recente samenwerking tussen Livongo en GuideWell (een Teladoc klant) gaf precies dit weer. Een onderdeel van GuideWell, Florida Blue, gaat ongeveer 50.000 klanten uit Florida het Livongo platform aanbieden.
Daarnaast is Livongo alleen actief in Amerika, waar Teladoc in ruim 175 landen actief is. Ook hier kan Livongo makkelijk gebruik maken van het internationale netwerk van Teladoc. Aan de andere kant zijn de gebruikers van Livongo juist de mensen die extra zorg nodig hebben. Hier kan Teladoc weer een prominentere rol in gaan spelen. De bedrijven verwachten voor de komende vijf jaar ongeveer $500 miljoen aan omzet synergieën te behalen.
Dankzij de fusie is er een marktleider op het gebied van virtuele zorg ontstaan die het hele spectrum beslaat. Alleen de huidige Amerikaanse TAM (total addressable market) wordt al geschat op >$120 miljard. Ik verwacht dat de TAM de komende jaren alleen maar groter gaat worden en dat Teladoc ook een prominente rol gaat spelen in de markt van Telehealth buiten Amerika.