Wat is E-commerce?

Veel mensen vragen zich af wat E-commerce precies is. Onder E-commerce (electronic commerce, oftewel elektronische bedrijfsvoering) verstaan we het gehele proces van online handel, zoals de verkoop van een product of dienst in een webshop. Deze innovatie zorgt ervoor dat je 24 uur per dag wereldwijd voor van alles kunt winkelen. Amazon en de Chinese variant Alibaba zijn de twee grootste spelers in de E-commerce. Jeff Bezos, de eigenaar van Amazon, is zelfs de rijkste man ter wereld geworden. Op dit moment is China met afstand de grootste E-commerce markt, maar andere bekende spelers zijn Zalando, eBay, Rakuten en MercadoLibre en natuurlijk Amazon. Dit zijn allemaal bedrijven waarbij duurzaam investeren mogelijk is. 

Eigenlijk zijn er drie vormen van E-commerce: B2B (zoals Alibaba.com), B2C (zoals Bol.com en Amazon.com) en C2C (zoals Marktplaats.nl). Maar ook online reserveringen plaatsen en internetbankieren vallen bijvoorbeeld onder E-commerce. Bedrijven die door internetbankieren zijn ontstaan, zijn bijvoorbeeld Adyen en PayPal.

Waarom investeren in E-commerce?

De wereld van E-commerce neemt een enorme toevlucht. Het begon allemaal in 1971, toen Amerikaanse studenten een voorloper van het internet gebruikten om onderling cannabis te ruilen.  Toen acht jaar later een echt online shopping systeem op de markt kwam, groeide de E-commerce direct hard. Het coronavirus heeft hier extra snelheid ingebracht: tijdens de lockdown bestelden we massaal producten en diensten online. En dat blijven we doen. Het enige wat verandert, is de manier waarop we de aankopen doen: dit gebeurt steeds vaker via de smartphone.

Wereldwijd wordt er dus steeds meer online gekocht. Zo wordt online boodschappen doen steeds normaler en bedrijven die hun product of dienst voorheen niet bezorgden, doen dat nu wel. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van E-commerce in. Denk hierbij aan het grote bereik, het gedetailleerde inzicht in consumentengedrag en het verdwijnen van de huurkosten. Doordat steeds meer bedrijven hun business naar online verplaatsen, verdwijnt de fysieke winkel stap voor stap. Sinds 2015 zijn er zelfs al meer webshops in Nederland dan fysieke winkels. Het is dan ook niet gek dat de E-commerce trend wordt gezien als een goudmijn voor investeerders en beleggers. Als beleggingsfonds zorgt Imagine Fund ervoor dat je verstandig kunt investeren in E-commerce bedrijven. Wij volgen we de laatste trends en ontwikkelingen van E-commerce bedrijven, zoals bijvoorbeeld Amazon en Alibaba, op de voet, waardoor wij altijd weten of het juist wel/niet verstandig is om te investeren in een bedrijf. 

Investeren in E-commerce via Imagine Fund?

We zijn continu op zoek naar interessante E-commerce bedrijven voor ons beleggingsfonds. Wil je ook slim investeren in E-commerce bedrijven, of wil je meer informatie over deze interessante markt? Neem dan vooral contact met ons op! Of bekijk alvast onze brochure om meer te weten te komen over onze werkwijze en beleggingsstrategie.