Wie vijf jaar geleden $10.000 investeerde in het Canadese e-commerce bedrijf Shopify heeft daar in oktober 2020 $320.000 van gemaakt. Hiermee is Shopify een fantastisch voorbeeld van een groeiaandeel waar elke investeerder van droomt en waarin Imagine Fund slim investeert. Maar hoe is het bedrijf zo’n succesverhaal geworden? Met ons beleggingsfonds volgen we de e-commerce sector op de voet.
Investeren in e-commerce
Investeren in e-commerce betekent investeren in de toekomst. Wereldwijd wordt er steeds meer online gekocht. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van e-commerce in, zoals het grote (internationale) bereik, het gedetailleerde inzicht in consumentengedrag en het verdwijnen van de huurkosten en grote voorraden. Shopify bemachtigde haar plek in de top tien e-commerce bedrijven wereldwijd met haar toegankelijke software, waarmee je snel en simpel je eigen webshop kunt beginnen.
Het succes van e-commerce company Shopify
Toen Tobi Lutke, de oprichter van Shopify, in 2004 een webshop wilde beginnen voor snowboarduitrusting, vond hij het lastig om deze te integreren met de bestaande e-commerce hulpmiddelen. Hij besloot zijn eigen software voor boeking, betaling en voorraadmanagement te schrijven.
Wat begon in een koffiezaakje met vijf mensen is Shopify vandaag de dag uitgegroeid tot een internationaal e-commerce bedrijf met meer dan 5.000 medewerkers in dienst en een market cap van $130 miljard. Samen helpen ze wereldwijd een miljoen bedrijven om op een eenvoudige manier hun online business te starten, te beheren en te laten groeien. In Nederland draaien er in 2020 ruim tienduizend webwinkels op Shopify.
E-commerce toegankelijk voor iedereen
Het succes van Shopify zit in het feit dat bedrijven vrijwel geen technische kennis nodig hebben om online te groeien. Shopify maakt e-commerce toegankelijk voor iedereen. Het bedrijf begreep al bij de oprichting dat elke ondernemer andere wensen heeft en dat het onmogelijk is om al die wensen in één product te stoppen. Daarom opende ze in 2009 haar eigen app store voor Shopify gebruikers. Met een enorme hoeveelheid data achterhaalt Shopify welke functies klanten nodig hebben om succesvol te zijn. Vervolgens ontwikkelt het bedrijf die functionaliteiten en wordt het platform met de dag completer.
De inkomsten van Shopify
Shopify verdient haar geld op twee manieren: via een abonnementsdienst en het verwerken van transacties. De maandelijkse kosten om gebruik te maken van haar diensten beginnen bij $29 en voor grote gebruikers maakt Shopify oplossingen op maat. Daarnaast ontvangt Shopify een percentage van de opbrengsten voor elke keer dat er iets gekocht wordt op een site met haar software. Dit laatste levert inmiddels de meeste inkomsten op, omdat Shopify steeds meer bedrijven aan zich bindt die ook weer groeien. In heel 2019 werd er voor $61 miljard aan goederen verkocht via de Shopify software. In de eerste helft van 2020 was dit al $47,5 miljard.
Aandelen via beleggingsfonds
E-commerce begint een steeds prominentere rol te spelen en wordt door investeerders gezien als een markt met enorm veel potentieel. Als beleggingsfonds zijn wij continu op zoek naar interessante e-commerce gerelateerde bedrijven. Op dit moment investeren we o.a. in Shopify, Amazon, Alibaba, Mercado Libre en Just Eat Takeaway.
Ook investeren in de technologie van de toekomst? Neem contact met ons op.