De termen Virtual Reality en Augmented Reality vliegen je waarschijnlijk al jaren om de oren. Toch worden de technologieën (nog) relatief weinig gebruikt. Maar wat wordt er voorspeld voor de toekomst? Blijft het voornamelijk gericht op consumenten in de vorm van gaming en entertainment? Of zit de techtrend pas in de beginfase, met de zakelijke markt als groot potentieel? We vertellen het je hier.
Het verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality
Voordat we ingaan op de ontwikkeling en verwachting van de markt, lichten we beide technologieën eerst nog even kort aan je toe. Met Virtual Reality (VR) stap je door het opzetten van een VR-bril in een totaal andere werkelijkheid, terwijl Augmented Reality (AR) juist informatie toevoegt aan de werkelijke wereld. VR wordt onder meer gebruikt voor games en angsttherapie (virtual reality therapie) en AR bijvoorbeeld om meubelstukken van een interieurverkoper via een smartphone te projecteren in je eigen huiskamer.
Van B2C naar B2B
In 2014 nam Facebook het bedrijf achter de Virtual Reality-bril Oculus Rift over. En terwijl deze destijds werd ontwikkeld voor gaming-doeleinden, besefte het social media-bedrijf toen al dat de VR-bril voor veel meer toepassingen geschikt was. Inmiddels zijn we op een inflectiepunt beland, het begin van een verandering. Want niet alleen de B2C-markt is het doelwit van deze technologie, ook de zakelijke markt wordt langzaam wakker. Zo staat in het XR Industry Insight-rapport dat 65% van de ondervraagde AR-bedrijven werkt aan industriële toepassingen, ten opzichte van de 37% die zich op consumenten richt.
Een mooie zakelijke toepassing zit in de makelaardij, waar potentiële kopers via Augmented Reality op afstand woningen kunnen bezichtigen. Een ander zeer recent voorbeeld is het contract van 22 miljard dollar dat Microsoft begin deze maand afsloot met het Amerikaanse leger. Het techconcern levert de komende tien jaar Augmented Reality-headsets met schermen. Het scherm bevat sensoren voor nacht- en thermisch zicht en via de headset ontvangen de soldaten essentiële informatie tijdens een missie. Hiermee krijgt de toepassing van de technologie een steeds serieuzere wending.
De toekomst
Marktonderzoeker IDTechEX voorspelt dat de markt van VR en AR in 2030 meer dan 30 miljard dollar bedraagt en Facebook CEO Mark Zuckerberg verwachtte destijds al dat VR-brillen uiteindelijk voor veel mensen onderdeel van het dagelijks leven worden. Ook wij geloven hierin. We verwachten voor de komende jaren vele mooie ontwikkelingen op het gebied van VR en AR, voornamelijk in de sectoren educatie en telehealth.
Het coronavirus en de uitrol van het 5G-netwerk geven hier nog een extra boost aan. Er móét steeds meer mogelijk zijn en er ís steeds meer mogelijk. Zo kun je met een VR-bril vanaf elke gewenste locatie nabootsen alsof je in een collegezaal waar ook ter wereld zit. Waar je ook woont, je kunt altijd gebruikmaken van de allerbeste universiteiten. Net zoals van de allerbeste specialisten. Zo wordt met VR en AR binnen no time een uitzonderlijke arts van waar ook ter wereld digitaal naar een operatiekamer in Nederland gehaald. Mooie ontwikkelingen, die steeds meer de standaard worden.
Investeren in VR en AR
Als beleggingsfonds geloven we sterk in Virtual Reality en Augmented Reality. We volgen de technologietrend dan ook op de voet. Ben je benieuwd in welke techbedrijven binnen deze markt we investeren? Of wil je sparren over een slimme beleggingsstrategie? Neem gerust contact met ons op.